מהו הר הביטוח המתחזה?
לאחרונה לקוחות רבים פונים אלינו לאחר שקיבלו שיחת טלפון מפתיעה מאת נציגה או נציג אשר מהקו השני מספרים להם על "רפורמה של הוזלת ביטוחים" ומציעים לעשות בדיקת תיק ביטוח.
נתחיל מעובדות, אין רפורמה של הוזלת ביטוחים ובטח שלא תשמעו ממנה מנציגי שירות. משרד האוצר אכן שינה את ההנחיות לכל מוקדי המכירות הטלפוניים ומעתה על מנת למכור לכם ביטוח, הם יצטרכו לבדוק את כלל התיק הביטוחי שלכם לפני שיתנו הצעות לרכישת ביטוחים חדשים. אם תשמעו את הביטוי "נעשה לכם סדר בביטוחים", זה לא בגלל שהם מאוד נחמדים אליכם או מקצועיים יותר מדיי, אלא בגלל שאלו ההנחיות והנהלים החדשים שלהם.
מהו הר הביטוח המתחזה?
אם תחפשו בגוגל, "הר הביטוח", ככל הנראה תמצאו תוצאות רבות של האתר המקורי והממשלתי. יחד עם זאת, תמצאו גם תוצאות של הרי ביטוח מתחזים.
הסיבה לכך נובעת מתלות יתר בפלטפורמת הר הביטוח של משרד האוצר (למי שלא מכיר, מדובר באתר ממשלתי שמאפשר לכל אזרח לאתר את כלל הביטוחים הרשומים על שמו, כולל ביטוחי חיים, בריאות, פנסיה, רכב ועוד). מטרת הפלטפורמה כאמור היא להעניק שקיפות ושליטה מלאה על המידע הביטוחי והפנסיוני של הציבור.לצערנו, עם ההצלחה הגיעו גם... המתחזים.
המתחזים להר הביטוח – איך זה עובד?
לא מעט חברות פרטיות ואנשים פרטיים החלו להתחזות לאתר הרשמי של הר הביטוח. הם מקימים אתרים או עמודי נחיתה שנראים ממש כמו האתר הממשלתי, ולעיתים אף משתמשים בלוגו דומה, צבעים רשמיים, ואף בשמות מתחזים כמו "הביטוח שלך", "הר הביטוח הארצי", או "בדיקת ביטוחים ממשלתית".
המטרה: לגרום לגולש להזין פרטים אישיים רגישים – תעודת זהות, טלפון, כתובת מייל ולעיתים גם אמצעי תשלום – כדי "לבדוק" את מצבו הביטוחי. בפועל, המידע עובר לחברות פרטיות שמשתמשות בו לשיווק אגרסיבי, ולעיתים אף למכירת מוצרים מיותרים או כפולים.
לאחרונה, לאור תלונות רבות בגין התחזות זו, משרד האוצר החליט להילחם בתופעה, לכן הוחלט לפעול בכמה מישורים:
1. קמפיינים להעלאת מודעות – פרסום באמצעי התקשורת והרשתות החברתיות שמטרתם לחנך את הציבור להשתמש רק באתר הרשמי.
2. פעילות משפטית – משרד האוצר פועל לסגור אתרים מתחזים ואף פונה לערכאות משפטיות נגד גורמים מסחריים שמשתמשים בשם "הר הביטוח" בניגוד לחוק.
3. אבטחת האתר הרשמי – השקעה בשיפור הנראות והבידול של האתר האותנטי (https://harb.cma.gov.il), כולל חותמת ממשלתית, שימוש באימות דו-שלבי וממשק ברור.
איך מזהים את המתחזים?
בכדי להגן על עצמכם, חשוב להכיר את הסימנים המחשידים:
1. כתובת האתר – האתר הרשמי הוא של ממשלת ישראל ומסתיים ב-.gov.il. אם אתם גולשים לכתובת שנראית מסחרית (כגון .co.il, .com, או מותגים שאינם מזוהים עם הממשלה) – זו נורת אזהרה.
2. בקשת תשלום – השירות באתר הר הביטוח הוא חינמי לחלוטין. אם מבקשים מכם לשלם – זו הונאה או לכל הפחות ניצול.
3. שפה שיווקית מוגזמת – הבטחות כמו "נחזיר לך אלפי שקלים!", "תוך 60 שניות תגלה מה מגיע לך", או "בדיקה בחינם ללא התחייבות!" הן סימן לכך שמדובר באתר מסחרי ולא ממשלתי.
4. שימוש בלוגו דומה – התחזות ויזואלית לממשלת ישראל או למשרד האוצר – לעיתים עם סמלים שדומים לסמל המדינה אך אינם זהים.
5. שיחות שיווקיות לאחר הזנת פרטים – אם זמן קצר לאחר מילוי פרטים אתם מקבלים שיחה ממוקדן מכירות – כנראה שנפלתם בפח.
6. השארת פרטי טלפון או דוא"ל, הר הביטוח לא מבקש בשום שלב להשאיר את פרטי הטלפון שלכם, לא את דוא"ל ולא שום פרט אחר.
הר הביטוח, לא מתקשר ללקוחות!
גם לא משרד האוצר! לא משרד הכלכלה ולא שום משרד אחר!
איך להימנע מהונאות?
-
היכנסו תמיד רק דרך האתר הרשמי של משרד האוצר https://harb.cma.gov.il
-
אל תזינו פרטים אישיים באתרים שאינם רשמיים.
-
דווחו על אתרים חשודים למשרד האוצר או לרשות להגנת הצרכן.
-
אל תמהרו לשתף פרטים בטלפון עם גורמים לא מוכרים – ודאו מי מתקשר אליכם ומהיכן.
שימו לב!
הר הביטוח הוא כלי חשוב, אמין וממשלתי שנועד להגן עליכם ולעזור לכם להתמצא בעולם הפיננסי המורכב. אבל לצד היתרונות – אורבים גם גורמים שמנסים לנצל את שמו כדי לעשות רווח קל על חשבונכם. היזהרו, בדקו, ודווחו. המידע שלכם חשוב – שמרו עליו.

מה מציג הר הביטוח? (האמיתי)
בכניסה לאתר, נצטרך להזין פרטי זיהוי בצורה דיי נוחה וקלה כחוויית משתמש. לאחר מכן נקבל תמונה פשוטה וברורה של הביטוחים המופיעים על שמנו ברמת תעודת הזהות. בתמונה שלהלן תוכלו לראות דוגמה למידע שמוצג בהר הביטוח ואופן ההצגה.
איזה סוגי ביטוחים יופיעו? (המערכת מחולקת ל-3 חלקים)
- ביטוח אלמנטרי (רכב, דירה, מבנה, תכולה).
- ביטוחי בריאות (סיעוד, תאונות אישיות, מחלות קשות, רפואי).
- ביטוח חיים (ריסק, אובדן כושר עבודה, נכויות).
אז איפה הבעיה? ומה אנחנו מפספסים?
הר הביטוח, כפי שציינו הינו מיזם חשוב והטוב ביותר שהושק ע"י משרד האוצר מזה תקופה מאוד ארוכה. מאידך, המידע אשר מוצג בהר הביטוח הינו ברזולוצייה פשוטה מדיי.
-
התראות שווא על כפל ביטוח – המערכת מתריעה בפנינו על כפל ביטוח, אך למעשה אין באמת כפל שכן יתכן וכוונתו המקורית של המבוטח היא לרכוש ביטוח ב-2 חברות (לדוגמה ביטוח חיים, ביטוח סיעוד, תאונות אישיות וכד').
-
הצגת מידע חלקי אודות מבוטח אחד בלבד - חיסרון משמעותי ביותר במערכת הוא הצגת המידע על מבוטח אחד בפוליסה בה מבוטחים כמה אנשים. לדוגמה, בביטוח בריאות, אם נעשה בדיקה עבור מבוטח ראשי, נקבל את המידע אודותיו אך תהיה התעלמות מוחלטת מיתר המבוטחים בפוליסה.
-
חסר מידע על היקף הביטוח – במערכת נקבל אינדיקציה לגבי סוג הביטוח, מס' הפוליסה ומחיר הפוליסה. אך החשוב מכל, היקף הביטוח יהיה חסר! כך למשל, אם נרצה לעשות השוואת מחירי ביטוח חיים, לא נוכל לעשות מבלי להוציא העתק פוליסה ורק כך נוכל להבין בדיוק על כמה אנו מכוסים ואיך תיהיה התייקרות המחיר בהמשך.
-
חסר מידע אודות חלק מהחברות – אמנם נשמע מוזר, אבל רק חלק מהביטוחים יופיעו בהר הביטוח. לאחר כמעט חצי שנה של פעילות ולמעלה מ-1000 פניות שלנו להוצאת מידע עבור לקוחות, נוכחנו לגלות כי כ-5% מהביטוחים אינם מופיעים במערכת. חלק מהחברות פשוט לא מדווחות או שמדווחות ושוכחות את חלק מהפוליסות.

אז לאחר שפנינו להר הביטוח, איך ממשיכים?
היות ומעט מאוד אנשים יודעים ומבינים את עולם הביטוח, אילוציו וההשלכות של כל פעולה שעושים, נציע לכם בלי יוצא מן הכלל, להתחיל בצעד פשוט "ביטוח קונים רק אצל סוכן ביטוח". הימנעו מלהצטרף לביטוח כלשהו ולא משנה איזה אצל נציג/ת מכירות, הידע שלהם הוא מוגבל והמקצועיות שלהם מוטלת בספק.
אל תגידו, "הנציג אמר לי - בעיה של חברת הביטוח". היו מספיק מקרים ותקדימים משפטיים בהן חברת הביטוח התנצלה ולא נעמדה מאחורי נציג המכירות ואילו דחתה תביעות ביטוח. רק סוכן ביטוח מורשה יכול להיות אחראי למעשיו ומספיק בקיא באילוצים. בקשו לראות את הרישיון של הסוכן, או לחפשו באתר של משרד האוצר "רישוי סוכנים" ולוודא שהוא אכן סוכן. כמו כן, נציע לוודא שלסוכן יש מספיק ניסיון וותק עם תביעות והתמודדות מול חברות הביטוח. על כן, נציע לכם לרכוש ביטוח אצל סוכן בעל לפחות 5 שנות ותק.
החלטתם לעשות הכל בעצמכם?
-
ערכו השוואת מחירי ביטוח.
-
השוו בין החברות מבחינת דירוג שירות ותשלום תביעות – הנתון מפורסם מדיי שנה באתר משרד האוצר. הימנעו מהסתמכות על פרסומים בעיתון, בחלק מהמקרים לעיתונאיים יש נטיה להציג לפניכם מידע חלקי ושאינו מתאר את התמונה המלאה.
-
בדקו את נתח השוק של אותה חברה וודאו שהיא בעלת יכולות ממשיות בענף. דמיינו לרגע שזהו שוק הרכב, חברות ביטוח אינן שונות מחברות קמעונאיות במשק, הם נשענות על יכולות כלכליות (גב כלכלי), תהליכי עבודה בעלי ניסיון וקשרים עם צדדים שלישיים ורביעיים. כאמור, לחברות קטנות בעלות נתח שוק קטן יהיה קשה יותר לנהל תביעות מסובכות.